2007/03/01

Global education

Hívjuk ezt magyarul globális nevelésnek. Magyarországon relatíve új irányzat: gyermekek és felnőttek globális problémák iránti érzékenységét és felelősségét hivatott elősegíteni, akár a formális oktatásban tanórák keretében, akár azon kívűl. Külön célja a multikulti hangsúlyozása, azaz az elfogadás, a tolerancia növelése más kultúrák iránt, a berögzült sztereotípiák le"bontása".

Az autóban Ljubljana felé és vissza is egy ponton, amikor már nagyon untuk magunkat és a Mr. X-től is elfáradtunk, kisgyermekes kollegánk CD-gyűjteményéből válogattunk. Gryllus Vilmos Maszkabál című albumát hallgattuk. Az első dal úgy általában a maszkabálról szól, aztán sorba veszi a különböző karaktereket és nagyon találó dallamok, szövegek kapcsolódnak a gombához, hóemberhez, cicához, teknőshöz, a varázslóhoz, a tündérhez, az orvoshoz, a hirdetőoszlophoz, az ősemberhez, a herceghez és a hétfejű sárkányhoz, stb.
Hogy őszinte legyek, nekem nem mindig volt egyértelmű, hogy kiről is van szó, legfőképpen ebben a dalban - sajna a pontos szövegre nem emlékszem:

Én ma még nem ettem,
Én ma még nem ittam,
Üres ám a gyomrom,
úgy szól, mint a tamtam.

Megrázom a pálmát,
nem vagyok én bamba,
úgy esik a kókusz,
mint /valami/ bomba.

Kókusz héjat ettem,
kókusztejet ittam,
tele már a hasam,
Újra hív a tamtam.

Hát arra gondoltam, hogy ez bizonyára maga a Néger. Az albumról később aztán kiderült, hogy ő a Szerecsen. Well, well, well, nagyon zamatos és sűrű összefoglalása ez a kis értelmiségi dalocska az afrikai éhező feketéhez kapcsolódó sztereotípiáinknak és így is megyen bele tovább a gyerek agyába.

9 megjegyzés:

Blogger pb írta...

azert nem olyan veszes ez a dolog. gr vilmost (es levente petert) max 6-7 eves gyerekek hallgatjak, akiknek meg nem nagyon volt talakozasuk fekakkal. illetve ha igen, akkor biztos nem kapcsoljak ossze a dalt, meg az elmenyt. mellesleg pont ezert log ki ez a dal a tobbi kozul, mert amig a tobbi szereplo tenyleges resze a gyerekek eletenek, addig a (bennszulott) feka nem.

16:43  
Blogger pb írta...

es persze gyanus volt, hogy nem emlekszem a rajzfilmre, es lon: a szerecsen egyike annak a hatnak a 26-bol, amit nem rajzoltak le. talan, hogy ne kotodjon kepi emlek a dalhoz.

http://www.gryllus.hu/vililemezek.html

16:56  
Blogger LIÁNINDA írta...

Hát veszedelmesnek én sem gondoltam, de kicsit azért meghökkentett és mosolyra fakasztott. A VIII. és sok más keres gyerekek feketéket bizonyára szoktak látni, a Blahán biztos. Meg valószínűleg az isiben is párat (nekem is volt félvér osztálytársam az általánosban), de nyilván több kínait, no meg romát persze...
Arról pedig én sem tudok eleget, hogy a romantikus éhező szerecsen képe mennyire, mi módon ültetődik át a való életbe, és projektálódik a fekete bevándorlókra.

16:58  
Blogger id írta...

Nálad mindig olyan sokan kommentálnak... hát én is:

New York city council bans use of the N-word
http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,2023630,00.html

18:44  
Blogger pb írta...

hat ez az! panka is latja mindannyiunk fekazeneszismerosenek lanyat (egyutt jar vele tornara), de sose mutatott ra, hogy tam-tam vagy ilyesmi. egyszeruen fel se merul benne, hogy a kettonek koze lenne egymashoz. pedig egy idoben nagy kedvenc volt a maszkabal.

21:11  
Blogger LIÁNINDA írta...

iD, Nem működik a Guardian link.
pb, szerintem ha egy gyerek az isiben, a TV-ből és a családjától is csak ilyen megközelítést hall a feketékkel kapcsolatosan, akkor nyilván átmegy valami, mert hiszen ezen a szocializáció. Valószínűleg akkor súlyosabban, ha soha a büdös életében nem is látott igazi, élő feketét a Fekete Pacon kívül.
Azt belátom, hogy nem a Gryllus egy darab dalától fog hülyeségeket gondolni a gyerek, viszont szerintem ebben a dalocskában minden benne van, amit a romantikus afrikabemutatós sorozatok, feketutálós filmek, vagy csak a régebbi még nem annyira PC nyomozós sorozatok is közvetítenek. Én azon csodálkoztam, hogy egyszerűen ez a dal beleillik ebbe a sorba, egy a sok közül, ami valami idióta dolgot mond a szerencsenről.

12:07  
Blogger enlennek írta...

de működik az, csak lemarad a vége, ha nem jelölsz elég furmányosan ki. Így a vége:

.../story/0,,2023630,00.html

Liánt sok inda szereti, ezért sok a kommentje. Je.

15:13  
Blogger id írta...

Mukodik, ha copy-pasteeled a commentbol, es igy az se baj, ha nem latszik a vege.
enlennek - ebbol akkor most milyen kovetkeztetes vonhato le? ;)

17:08  
Blogger LIÁNINDA írta...

Te id, hidd el, nem vagyok teljesen fogyatékos, a commentedből copypasteltem, csak nem húztam le egészen, mert gondoltam addig tart a cím, amíg látom (mégha gyanús is volt, hogy nincs htm/l vagy más fájlkiterjesztés a végén), de most nagy filozófiát is tanultam, hogy minden továbbér, mint a szemem...meg a takaróm.
Egyébként meg mindjárt én is zavarba jövök!

20:28  

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal